10 januari 2010

Motorbygge 2


Kam på plats och snurrar fint i sina lager. Ska också mäta "endplay" på axeln, när jag får tag på instrument. Inväntar mina vevstakar som är hos Bergenfors för brotchning för nya kolvbulten. Då kan jag börja med vevaxeln.


Det ska inte vara under 1 mm, (0,040inch), spel mellan toppen på kamnocken och ytan lyftarfoten står det i "Aircooled VW" av Keith Seume och "How To Hot Rod Your Volkswagen Engines" av Bill Fisher*, de 4 lyftarna i denna blockhalva låg mellan 1,55 mm till 1,60 mm. * De två "biblarna" som jag lusläst innan detta bygge startade.


Nya lyftarna på plats. För er som undrar så är detta bara en "torrmontering" för att se spel, avstånd och att allt lirar tillsammans. Tanken är att bygga ihop motorn upp till topparna och insugningen. Under tiden mäta, mäta och mäta. Sedan plocka isär allt och börja om från början igen, och då förhoppningsvis för gott.


Kamlagret med sitt nya spår upptaget i ena blockhalvan. "Fits like a glove".

Inga kommentarer: