Ja, då har man satt igång med att ta bort tectyl i motorutrymmet, vilket j-la skitgöra. Taskig arbetsställning, tectylet sitter som berg, värmepistol på - tectylet kladdar istället. Och plus att i Notchens motorutrymme är det en massa vinklar och vrå'n.
Usch, detta var inget kul ställe att försöka laga, många plåtbockningar för att få till själva svängen. Det blev väl sisådär i formen. Svetsade även i fyra nya karossmuttrar under i den nya plåten. Gjorde en mall från bottenplattan var hålen skulle vara, man får hoppas att de stämmer när väl karossen ska tillbaka på plattan igen.
Höger sida var det hål rakt igenom till hjulhuset. Där sitter nu ny och frisk plåt. Jag kan säga att det var "spännande" att svetsa med stoppning kvar, som tur var gick det bra. Vänster sida bara ytrost. Stoppningar ska väck så småningom. Ni ser var som händer med plåtytan som reagerar med Por15's Metal Ready, innan man lägger på själva grundfärgen.
Denna sida var redan rostlagad av någon föregående ägare. Inte speciellt snygga svetsfogar men ändå hel och solid plåt. Jag slipade ner fogarna och lade i nya där det behövdes och allmänt snyggade till svetsjobbet. Svetsade också dit nya svetsmuttrar för stötfångarfästet.
Vänster sida, nere vid "hundbenet". Inte så farligt åtgånget, behövdes bara 3 bockade bitar för att få ihop denna bit. Provade att hänga dit bakskärmen och tro´t eller ej så passade det. Tjoho....
Wow, 5 besökare. Har sett på diverse bloggar att det visas bilder på lättklädda, galanta damer, när besökrantalet har ökat. Det vill jag också göra, fast tvärtom..... :) Enjoy!
(...det kanske dock smyger sig in någon annan ögongodisbild någongång...)
Höger innerskärm i bak har fått ny frisk plåt på de ställen där det behövdes bytas. Och det var inte lite det inte. "Hundbenet" var väldigt krångligt att få till, då det var rost rakt igenom. Ska svetsa dit muttrar för stötfångarfästet också. Allt är sedan slipat och POR15 behandlat.
Rostlagning på höger sida. Med mina taffliga plåtbockningskunskaper är jag skitnöjd. Den mörkgrå grundfärgen är POR15. Slipa, svetsa, slipa, svetsa..... då blir det fina sömmar tillslut. :)
Trevlig lördagförmiddag med BugBite. Projektet var att montera sänksatser av modellen "kuggtyp", vilket till slut blev mycket bra. Men med en bra lärare, rätta verktyg och kaffe så brukar det lösa sig. Se hela projektet på: www.bugbite - Repotage - Framvagnssänkningsseminarium.
Nu har karossen stadgas upp så att jag vågar jobba på den, det tog ett tag så därför har det inte hänt så mycket annat i garaget. Här är det första rosthålet på höger innerskärm som lagas. Ett tips är att ta bort handskfacket INNAN ni sätter vinkelslipen och svetsen just på detta ställe.... :)