21 augusti 2009

Casesavers


9. Då var alla 16 pinnbultsgängorna klara. Nu ska det tusan vara omöjligt att dessa "kryoer ut" när rätt moment ska dras så småningom.


8. För säkerhet skull slipade jag bort lite på insatsgängan mot kanten där cylinderfoten ska vara. Bara för den säkra sidan.


7. Så där, på plats.


6. Då är det bara att skruva i.


5. Jag använde Permatex Röda Gänglåsning på insatsgängorna, det är den som är permanent. Det råder delade meningar om det behövs eller inte. Tja, inte vet jag men jag använde den iaf. Bulten är en M8 för att kunna skruva ner insatsgängan den sista biten.


4. Gängtapp M12 med 1,5 stigning användes för att gänga de nyborrade hålen. Kolla först på dina köpta insatgängor vad de har för gängstigning, innan du köper en gängtapp.


3. Så är de 16 hålen borrade.


2. Borrdiameter för M12 är 10,5. En pelarborr underlättar men är inte nödvändigt, det gäller att borra den nya hålet rakt ner bara.


1. Det är väl lika bra att sätta dit så kallade casesavers, när man ändå håller på. Jag valde M12 för 8 mm pinnbultar. 16 hål att borra och gänga, bara att sätta igång då.

Inga kommentarer: